Označení pneumatik a měrné jednotky

Následující text podrobně vysvětluje, jaké informace lze najít na štítku pneumatiky. 

1. Výrobce pneumatiky (značka)
2. Označení profilu / typ pneumatiky
3. Šířka průřezu pneumatiky v mm 
4. Poměr výšky pneumatiky k šířce pneumatiky v %
5. Radiální pneumatiky 
6. Průměr ráfku v palcích 
7. Ukazatel nosnosti pneumatiky 
8. Rychlostní index
9. Tubeless (bezdušové pneumatiky)
10. Datum výroby 
11. Indikátor opotřebení (1,6 mm)
12. Další označení pro pneumatiky se zvýšenou nosností 
13. M+S: Poznámka k vhodnosti použití v zimě pro zimní a celoroční pneumatiky
14. Přilnavost na sněhu (3PMSF: 3 vrcholy hory se sněhovou vločkou) u zimních a celoročních pneumatik

RF – Reinforced (označení pro speciálně vyztužené pneumatiky (vysoká nosnost))
XL
– Extra Load (označení pro speciálně vyztužené pneumatiky (vysoká nosnost))
TL
– Tubeless (bezdušová pneumatika)
OWL
– u 4x4-pneumatik: písmo s bílým obrysem 
BSW/BSS
– u 4x4-pneumatik: písmo s černým obrysem
MO
– Mercedes Only; identifikace vozidel Mercedes (pneumatiku však lze použít pro jakékoliv jiné vozidlo)
*
– (*BMW) = identifikace vozidel BMW (pneumatiku však lze použít pro jakékoliv jiné vozidlo)
N0–N3
– identifikace vozidle Porsche (pneumatiku však lze použít pro jakékoliv jiné vozidlo)
FSL/MFS
– pneumatika má ochranu ráfku (gumový okraj chránící hliníkový ráfek před nárazem do obrubníku)
C – Commercial: poznámka k zesílené konstrukci kostry na pneumatikách dodávkových vozidel
C 104/102
– index nosnosti pneumatik pro dodávky (jedno-/dvoumontáž)

RFT – pneumatiky s vlastnostmi pro nouzovou jízdu (Run-Flat Tyre)
ROF – Run-On-Flat
EMT
– Emergency Mobility Tyre
SSR
– Self-Supporting Run-Flat Tyre

Šířka pneumatiky (3)                                                                                 
Udává se v milimetrech (např. 175 mm). U běžných pneumatik pro osobní automobily je šířka průřezu v rozmezí od nominálně 125 mm (např. 125/80 R 12) do přibližně 335 mm (např. 335/30 R 19). Šířky se zvětšují v krocích po 10 mm. Speciální pneumatiky pro nové systémy kol a pneumatik (např. pneumatiky TD od Dunlop nebo pneumatiky TRX nebo TDX od Michelin) mají různé šířky v milimetrech. Šířky se pohybují od 160 mm do 240 mm. Skutečná šířka se podmíněně liší.

Poměr výška-šířka/řády ... /50, /60, /70, /80 (4)                           
Jedná se o poměr výšky k šířce průřezu pneumatiky v procentech. A / 50 pak znamená, že výška pneumatiky je polovina šířky pneumatiky. S „klesajícími“ poměry se bočnice pneumatiky snižují a snižují - obvyklý vzhled sportovních vozů (225/45 ...). Zvláštní případ: U pneumatik řady 80. a / 82 nebyl v minulosti označení „... / 80“ v označení obvyklé - podle toho lze „155 R 13“ stále používat ve starších dokladech od vozidla. To nyní při nákupu pneumatik odpovídá „155/80 R 13“ .

Index nosnosti (Load Index LI) (7)                                                               
Ukazatel nosnosti pneumatiky. Ke každé hodnotě LI je přiřazena určitá nosnost pneumatiky při daném tlaku vzduchu, která je uvedena ve standardizované tabulce. Příklad „85“ = 515 kg. Namontované pneumatiky musí odpovídat minimální LI hodnotě uvedené v dokladech od vozidla; vyšší hodnoty LI jsou povoleny. Další informace „Reinforced“: (12) označení pneumatik se zvláště vysokou nosností (pro malé dodávky, minibusy, větší dodávky, terénní vozidla ...). Rozhodující však také zde je (odpovídajícím způsobem vysoký) index LI.

Symbol rychlosti (GSY, rovněž „Speed Index“) (8)                             
GSY km/h  kódové písmeno označující maximální přípustnou rychlost pneumatiky. Písmena jsou přiřazena následujícím rychlostním kategoriím (zobrazeným zde: společný GSY pro osobní automobily).

Směrová pneumatika                                                                                       
Hlavně u pneumatik se speciálním designem běhounu jsou na stěně pneumatiky vyražena označení jako „Rotation“, „Direction of rotation“, „Direction“ v kombinaci se šipkou označující směr jízdy. Při montáži pneumatik je nutné dodržovat tento směr jízdy nebo otáčení.

Tubeless („bezdušové“) (9)
Pneumatiky pro osobní automobily jsou obvykle „bezdušové“. V případě pochybností se obraťte na výrobce pneumatiky.

Datum výroby (10)                                                                                           
Předchozí šifrovací systém: poslední tři číslice takzvaného čísla „DOT“ označují datum výroby. První dvě číslice označují týden výroby, poslední číslice je konečné číslo roku. Příklad: 409 = 40. týden 1999. To, že máme co do činění s 90. léty, jasně ukazuje malý trojúhelník (napravo od tříciferného čísla).
Nová identifikace od 1.1.2000: nyní čtyřmístné číslo kódu: 0100 = 1. týden 2000.

Indikátor opotřebení (Tread Wear Indicator „TWI“) (11)                   
Zkratka „TWI“ (jsou možné i jiné symboly) je několikrát vyražena na boku pneumatiky. Pokud budete postupovat podle šipky, uvidíte, že v této oblasti nejde profil úplně do hloubky. Důvod: Je-li profil opotřebený na (zákonem povolených) 1,6 mm, jsou tyto body na povrchu jasně rozeznatelnéa a bylo dosaženo meze opotřebení. Opotřebení pneumatiky by nemělo dojít až do této míry. Zkoušky ukazují, že i pod cca 3 mm výrazně klesá přilnavost, zejména za mokra!

M&S (zimní / celoroční pneumatiky) (13)                                                 
Zimní pneumatiky jsou označeny zkratkami „MS“, „M+S“ nebo podobnými zkratkami. Ty udávají, že se jedná o typ pneumatiky pro speciální požadavky zimního provozu. S tím je spojena výjimka s ohledem na požadovanou rychlostní třídu. Na letních pneumatikách z Asie mohou být písmena M+S. To však platí pouze pro USA. V Německu se jedná o letní pneumatiku, sněhová vločka zde chybí.

Zvláštní předpisy v některých evropských zemích
Pokud je vyžadována „zimní výbava“ (podle značek), pak to vyžaduje pneumatiky se symbolem M&S. Zejména v Rakousku je požadována hloubka profilu nejméně 4 mm. Vzorky s menším profilem se jednoduše považují za letní pneumatiky. Takovéto nařízení v Německu neexistuje, ale vhodnost pro zimní použití je u pneumatik se vzorkem menším než 4 mm je ve skutečnosti velmi omezená.

Zkušební značka „E“                                                                                       
Zkušební značka ECE se zobrazuje jako E nebo e, což potvrzuje shodu s evropskou normou (ECE-R 30). Obrázek 6: Připojené číslo 12 označuje jako testovací zemi Rakousko. Důležité: Od data výroby 1. října 1998 (40. týden 98, odpovídá číslu DOT 408) je toto označení bočnice pneumatiky v Evropě povinné. Ve výsledku nesmí být namontovány žádné pneumatiky na vozidlo, které, pokud byly vyrobeny po 1. říjnu 1998 a nemají tuto zkušební značku. V rámci technické kontroly vozu by to bylo klasifikováno jako „závažná závada“ vozidla.

Přilnavost na sněhu (14) 
Zimní a celoroční pneumatiky opatřené touto značkou (3PMSF: 3 vrcholy hory se sněhovou vločkou) musí v testech splnit parametry kladené na pneumatiky schválené jako vhodné pro použití na sněhu.

Přilnavost na ledu 
U zimních pneumatik pro osobní automobily (třída C1), které jsou speciálně konstruovány pro použití na zledovatělých silnicích v severní Evropě, je zde potvrzena určitá „minimální přilnavost“ na ledu. Toho je mimo jiné dosaženo použitím speciálních pryžových směsí (tzv. měkkých směsí). Takové pneumatiky obvykle nejsou určeny pro použití mimo severní Evropu. Používání pneumatik s přilnavostí na ledu za méně nepříznivých povětrnostních podmínek (např. srážky nebo vyšší teplota) může vést ke ztrátě výkonu pneumatiky, zejména pokud jde o přilnavost za mokra, ovladatelnost a opotřebení.